Rode curry met linzen en kikkererwten en puree van zoete aardappelen met geitenkaas

Eigenlijk ben ik een beetje boos op mijn collega’s. Ik werk al twaalf jaar in de Watergraafsmeer in Amsterdam. En werk dus net zo lang al in de buurt van Slagerij De Wit  waar ze hun eigen worsten en patés maken en waar je dus ook tussen de middag je broodje kan halen. Ik lunch al jaren met die mannen. En ze hebben me nog nooit verteld dat daar zo’n topslager zat. Als je een broodje tartaar wilt, dan snijden ze een stuk vlees af en halen ze het door de molen. Ze hebben met de worsten prijzen gewonnen en maken hun eigen paté. De eerste keer nam ik naast de broodjes de lamsmerguezworstjes mee. De tweede keer ook. Maar wat moest ik daar nou bij eten? De worstjes zijn lekker pikant en smaakten vorige week goed bij de zoete aardappel. Denken denken… Hmmm, lekker een pittige curry met linzen en kikkererwten en om de puree wat op te frissen wat geitenkaas erdoor.

Altijd fijn als het dan ook nog lekker is én snel op tafel staat!
image

Ingrediënten (voor 1 persoon):
– 2 zoete aardappelen
– wat zachte geitenkaas
– zout & peper
– half blikje bonduelle linzen
– half blikje kikkererwten
– handje cherrytomaten
– twee eetlepels Koh Thai rode currypasta
– een half blikje Koh Thai kokosmelk
– 1 theelepel bruine suiker
– 1 kleine ui
– 1 teentje knoflook
– scheutje zonnebloemolie

Voor de merguez maak ik de grillpan warm, voor de aardappelen zet ik een klein pannetje met warm water op.
Schil de aardappelen en snij ze in dikke plakken. Als het water kookt kunnen ze er in en ze moeten ongeveer twaalf minuten op staan.
Dan hak je de knoflook en het uitje en dit bak je een beetje glazig in wat olie. Voeg de tomaten toe. Als deze zacht worden prak je ze plat. Leg dan zo ongeveer de worstjes in de grillpan en deze moet je af en toe draaien.
Als de uien glazig zijn doe je de currypasta en de bruine suiker er bij. Dit laat je nog even bakken. Als het wat droger wordt doe je de kokosmelk, linzen en kikkererwten er bij. Laat de boel even lekker opwarmen. Als de aardappelen klaar zijn giet je ze af en stamp je ze. Roer er daarna de geitenkaas door. Deze hoeft niet helemaal te smelten. Maak op smaak met wat peper en zout.
De puree schep je midden op je bord, de curry er omheen. Lamsworstjes erbij (deze heb ik uiteindelijk maar lekker aan stukjes gesneden en er bij gedaan). Klaar!

Ik vond het heerlijk. Als jij het niet lust, breng het dan maar hier!

Geef een reactie

