Crispy tuna roll

Sushi lust ik altijd. Er is nadat ik voor het eerst sushi had gegeten nog geen dag voorbij gegaan dat ik het niet zou willen. Soms, als ik het een tijdje niet heb gegeten, zakt de trek in sushi iets af en raakt het een beetje op de achtergrond. En als ik dan weer sushi eet, komt de trek weer helemaal terug en gaat er weer geen dag voorbij dat ik er niet aan denk.

Dat gezegd hebbende, ontkom je er dan weleens niet aan om als je een onstilbare sushitrek hebt (het is inmiddels alweer twee weken geleden) zelf sushi te maken. En behalve de rijst is dat ook helemaal geen werk. Maar die rijst! Als ik klaar ben zit het echt overal! Het plakt natuurlijk als een gek, ook onder je sokken of blote voeten. Gatver.

Maar goed. Als de rijst eindelijk eens een keer klaar is (rijst wassen, uitlekken, laten koken, stomen, rusten, koelen) is het een fluitje van een cent. Maar mijn probleem vandaag was dat ik behalve de tonijn verder geen vulling in huis had, maar wel sushi wilde maken met de Kewpi sesamdressing en furikakekruiden die ik uit wilde proberen. Daar kwam dus het volgende recept uit. Om dan toch een beetje een leuke rol te maken had ik het volgende bedacht:

Crispy tuna roll
Je begint met een inside out sushi roll. Daarop leg je de tonijn, die ik eerst had ingesmeerd met wat wasabi en daarna met de sesamdressing. Rol de rol goed op, echt goed stevig. Dan haal je de hele rol door het tempurabeslag en de panko. Deze rol gaat 2 a 3 minuten in de frituurpan tot helemaal goudbruin.
Laat daarna uitlekken op een keukenpapiertje. Wanneer de rol wat afgekoeld is kun je gaan snijden (gebruik echt een scherp mes!). Doe er dan wat Kewpi mayonaise op en strooi de furikakekruiden erover. Beetje sojasaus erbij… O heaven!

Check dit filmpje voor een handige instructie!

Geef een reactie

