Spiraalcannelloni met artisjokken in boter en tijmsaus

Een week vrij en dan een week regen. Saaie grijze druilerige dagen. Ruim tijd om eindelijk eens die pastamachine die al bijna vier jaar staat te verstoffen nieuw in de doos in de kast!

Enige tijd geleden alweer heb ik een keer gekookt met de twee leden van de hoofdredactie bij Cucina del Sole en we hebben daar toen heerlijke gerechten klaargemaakt. Ik had gezien dat dit recept ook op haar weblog stond en dat wilde ik gaan maken. En ik heb het dus twee keer gemaakt. De eerste keer de pasta te dik gelaten. Gatverdamme wat is dat smerig! Het zag er goed uit, maar het was niet te eten! Een dag later dus in de herkansing, en deze keer goed gelukt! De pasta uitgerold tot standje 9 van de pastamachine, dunner kan niet met dat ding. De ravioli was heerlijk! Het recept:

Zet alvast water op voor de aardappelen!

Ingrediënten voor de pasta:

200 gram De Cecco pastameel (gekocht bij Foodlovers)
200 gram patentbloem
4 eieren
1 snuf zout

Maak een berg van de meel en het zout op je werkoppervlak. Maak er een kuiltje in en doe daar de vier eieren in. Roer met een vork de eieren stuk en door de bloem tot het deeg een beetje kruimelig wordt. Neem het dan over en kneed het deeg voor een minuut of tien tot een mooie gladde bal. Leg deze dan nog een half uurtje onder een stuk plastic te rusten.

Ingrediënten voor de vulling:

1 blikje artisjokharten  (Deen)
300 gram aardappelen
2 teentjes knoflook
3 sjalotjes (ik had dus sjalotten ipv lenteuitjes omdat ik deze nog had liggen)
2 eieren
40 gram geraspte Parmezaanse kaas
Paar takjes tijm
Olijfolie
Peper/zout

100 gram boter

Overige benodigdheden:

Pastamachine
Keukenmachine
Garneerspuit/spuitzak

Bereidingswijze:

Kook de 300 gram aardappelen met schil voor 20 minuten. Snipper de uitjes en de knoflook. Bak deze even zachtjes in een beetje boter of olie tot de scherpte er af is. Laat het niet te bruin worden! Pureer in een keukenmachine de artisjokken.
Als de aardappelen klaar zijn schil ze (voorzichtig, heet!) en stamp ze tot een puree. Doe er dan de artisjok, ui en knoflook, parmezaan, eitjes en wat van de tijm er bij. Breng op smaak met peper en zout. Vul de garneerspuit met de vulling en leg deze klaar.

Maak vervolgens het pastadeeg. Snij de vellen in lappen van 10×15 centimeter. Spuit daarop een worstje van de vulling. Vouw de vellen dubbel en haal zoveel mogelijk van de lucht eruit zodat de roosjes als je ze kookt niet open ploffen in de pan). Rol de pasta daarna op zodat je rolletjes krijgt als dit:

DSC_0212

Zet een pan met water op. Voeg zout toe als het water kookt. Kook daarin de roosjes in 5 minuten gaar. Smelt in de tussentijd de boter in een pannetje met wat plukjes van de tijm. Als de roosjes gaar zijn (gaan ze drijven) vis ze uit het water en zet ze op een bord. Schep wat van de gesmolten boter er over en rasp de parmezaan erover. Ik had er gegrilde groene asperges en tomaatjes bij. Zonder dat ik het in de gaten had was ik de Italiaanse vlag aan het maken op m’n bord. Ik maakte van deze hoeveelheid 14 roosjes. Toen had ik nog ongeveer de helft van het deeg over. Daarvan heb ik vandaag ravioli van gemaakt met een andere vulling. De pasta die ik niet kookte heb ik ingevroren voor de volgende keer.
De pastamachine krijgt nu weer een paar weken vrij 🙂

cannelloni

Geef een reactie

